İNTERNET REKLAMCILIĞINDA YENİ BİR ÇIĞIR: GOOGLE ADSENSE
Ekleyen : bronze , Eklenme Tarihi: Nov-25-2004
Reklam, tüketicileri bir mal veya markanın varlığı konusunda bilgi sahibi yapmak ve mala veya markaya hizmet veya kuruluşa doğru eğilim yaratmak amacıyla göze, kulağa hitap eden mesajların hazırlanması, bu mesajların yayılması şeklinde tanımlanmaktadır. Pazarlama'nın 5p'sinden promotion kategosinde değerlendirebileceğimiz reklam faaliyetleri işletmeler için kaçınılmazdır. Günümüzde reklam faaliyetleri çeşitli şekillerde yapılmaktadır, internet reklamcılığı da bu yollardan birisidir.
İnternet reklamcılığı bu güne kadar sitelerde banner veya text reklam yayınlama ya da popup pencere açma şeklinde hali hazırda yapılmaktaydı. İşte bu noktada, internette çığır açan bir dev olan Google devreye girdi ve kendi geliştirdiği reklam teknolojisiyle internet reklamcılığını en etkili şekilde kullanılabilir hale getirdi.
Google, adwords sistemiyle öncelikli olarak kişilerin sitesinde aradığı kelimeye uygun reklam gösterimini oluşturdu, gerçi bu yeni birşey değildi. Birçok arama motoru reklamı zaten bu mantık üzerinden hareket ediyordu, google burada bir farklılık yaparak reklam verenlere sıra önceliği değil sonuçların yanında ayrı bir alan tahsis ederek reklam göstermeye başladı ki zaten Google'nin başarısı arama sonuçlarında göstermiş olduğu adaletten kaynaklanıyordu.
Google, internet reklamcılığı faaliyetlerini sadece kendi sistemiyle sınırlı tutmadı, Adsense adını verdiği yeni sistemiyle internette bir ilki başlatarak şartlarına uygun düşen tüm sitelerde ilişkili reklam gösterme programını başlattı. Bu sistem, google onayından sonra siteye bir javascript kodu eklenmesi ve google'nin reklam botu olan Mediapartners'in siteyi indekslemesi ile birlikte site içeriğiyle ilişkili reklamların gösterilmesinden oluşuyor, ayrıca yine google'nin verdiği arama motoru kodlarıyla sitenizin içeriğinde ya da google üzerinde arama yapılması sağlanarak ve yine ilişkili reklam göstererek kazanç elde edilmesini içeriyor.
Bu reklam sistemi; reklam verenler için adwords, reklam yayınlayanlar için adsense olarak isimlendiriliyor. Eğer şirketinizin reklamını yayınlamak istiyorsanız adwords programına kayıt oluyor ve günlük bir bütçe belirliyorsunuz. Kayıt için bir defaya mahsus $5 etkinleştirilme ücreti alınıyor. Daha sonra ise $0.05 den $50 ye kadar tıklama başı maliyet ve günlük bir bütçe belirliyorsunuz. Tıklama başı maliyet ne kadar yüksek olursa o oranda hem reklam pozisyonunuz hem de gösterim oranınız artacaktır. Google reklamlarında etkinleştirme ücretinden başka sabit bir ödemeniz yoktur, sadece sitenize tıklanıldığı zaman para ödersiniz. Hangi kelimelerde görünmek istediğiniz ise "geniş eşleşme, deyimsel eşleşme, kesin eşleşme, negatif eşleşme" opsiyonlarıyla en uygun şekilde belirlenebilir.
Bir internet sitesi sahibisiniz; google adsense başvuru formunu dolduruyorsunuz ve başvuruların fazla olması nedeniyle uzunca bir süre onay için bekliyorsunuz. Eğer siteniz onaylanırsa sisteme giriş yapıp, reklam ayarları kısmından siteniz için bir kod oluşturuyorsunuz. Sayfanızda göstermek istediğiniz reklam boyutunu, renklerini, tipini bu aşamada belirliyorsunuz. Dilerseniz reklam tıklama oranlarını ölçebilmek için "kanal" özelliğini kullanabilirsiniz, böylece hangi kanaldan daha etkili reklam yayınladığınızı ölçebilirsiniz. Alternatif adres ya da renk belirleyerek gösterilecek bir reklam olmadığında reklam alanın boş gözükmesini engelleyebilirsiniz. Url filtresini kullanarak reklamını yayınlamak istemediğiniz siteleri filtreleyebilirsiniz.
Biraz daha ilerleyelim; siteniz için eklemeniz gereken kodu oluşturdunuz, peki nereye ekleyeceksiniz? Adsense sisteminin belirli kuralları(TOS) var, bu kurallar size bazı kısıtlamalar getiriyor. Mesela; reklamları sadece içerik sayfalarına yerleştirebilirsiniz, hata, giriş, kayıt, teşekkür veya karşılama sayfalarına reklam kodlarını yerleştiremezsiniz. Sayfanız için en uygun ve gözalıcı bir nokta seçin ve kodları buraya yerleştirin, eğer sayfada farklı reklamlar çıkıyorsa birden fazla reklam da koyabilirsiniz fakat farklı reklam olması en önemli şart. Reklamların herhangi biryerine reklamları tıklamayı teşvik edici bir metin eklemeyin. Eğer sayfanızda çerçeve(frame) kullanıyorsanız kod oluşturma bölümünde ilgili kısmı tıklayarak kodunuzu buna göre düzenleyiniz. Bu işlemler bittiyse sıra mediapartners botunun sitenizi taraması için beklemeye geldi, bu işlem bittikten sonra reklamlar gözükmeye başlayacak.
Artık reklamcıyız; reklam botu sitenizi taradı ve reklamlar gözükmeye başladı, ilk önerimiz en iyi reklam sunabilmek için ilk hafta çeşitli renkler ve reklam boyutlarıyla, farklı pozisyonlar ile denemeler yapın ve sonuçlara göre en uygun pozisyon ve renklerde karar kılın. Sayfanın arkaplanıyla aynı renkleri kullanmanın başarı ve uyum sağlayacağını unutmayın. Adsense reklamları sayfa içeriği taranıp, ilişkili kelimelere göre oluştuğu için her reklam sayfasında farklı reklamlar gözükecektir, reklam verenlerin belirlemiş olduğu tıklama başı maliyetten google'nin size ödeyeceği % kadar her tıklamadan gelir elde edeceksiniz. Bu tıklama başı kazanç ilişkili reklamlara göre farklı sonuçlar vermektedir, bu değerleri paylaşmanın google servis kurallarına aykırı olduğunu belirtelim. Google adsense hesabınızın raporlar bölümünde "Sayfa gösterimleri" kısmında günlük sayfa izlenim sayısı (çoğul hit), "tıklamalar" bölümünde günlük tıklama sayısı, "Sayfa TO" bölümünde tıklamalar/Sayfa Görünümleri oranı, "Sayfa eCPM" bölümünde 1000 sayfa izleniminde elde ettiğiniz ortalama gelir, "Kazançlar" bölümünde ise günlük kazançlarınızı göreceksiniz, değişik raporlama seçenekleriyle belirli tarihler arası sonuçlarınızı kıyaslayabilir ve hesaplayabilirsiniz. Kanal verilerini de anlık olarak görebilirsiniz. "Ödeme Geçmişi" bölümünde ise onaylanan gelirinizi ve yapılan ödemeleri göreceksiniz. Google size, hesabınız $100'ı bulduğu zaman ilgili aydan bir ay sonra EFT veyahut seçiminize göre çek gönderecektir. Bu süreç eğer çek ile ödeme alıyorsanız, çekin ulaşma zamanı ile birlikte biraz daha artacaktır.
Adsense sistemi ile ilgi bu açıklamalardan sonra birkaç ipucu ve hatırlatma ile bu makalemize son verelim:
- Öncelikle hiçbir zaman denemek için dahi olsa kendi reklamlarınızı tıklamayın, bu hile yaptığınız zannıyla hesabınızın otomatik olarak sistem tarafından kapatılmasına neden olabilir.
- İlgilenmediğiniz reklamları tıklamayın, bu yayıncıların yararına gibi gözükse de reklam verenin zararına bir durumdur ve reklam sisteminin başarısızlığına sebep olacaktır, bir süre sonra da reklam veren kurumların uzaklaşmasına...
- Sadece reklam için sayfa oluşturmayın, bu adsense kurallarına aykırı olduğu gibi internet sitelerinin "çöplüğe" dönüşmesine neden olacaktır.
- Yabancı dildeki reklamların ve resim şeklindeki reklamların daha çok kazandırdığı bir gerçektir ve akılda tutulmalıdır.
- Metin aralarındaki kare ve dikey reklamların tıklama yüzdesinin fazla olduğu, site içeriğinden uzak reklamların başarısız oldukları bilinmektedir.
- Sahip olduğunuz birden fazla sitede adsense reklamlarını yayınlayabilirsiniz ve bunları takip etmek için kanal özelliğini kullanabilirsiniz
İyi reklamlar dileriz!